Social Media inzetten voor je bedrijf is een goede manier om het contact met je doelgroep te onderhouden. Daar zijn waar jouw ideale klant ook is. Hoe je dit aanpakt en wat je beslist moet weten voordat je start met social media voor je bedrijf, leg ik je graag uit aan de hand van mijn handige tips.
We leven in een digitale wereld. Jouw (potentiële) klanten zijn ook online. Het internet is niet meer weg te denken en is dé plek waar mensen zich oriënteren voordat een aankoop zoals een boxspring, bed of matras wordt gedaan. Voor jou de kans om met social media mensen te inspireren.
Registreer Social Media accounts voor je bedrijf
Bepaal van te voren welke naam je gebruikt om te communiceren op social media kanalen zoals Facebook, Instagram en Twitter. Het makkelijkst is natuurlijk de naam van je bedrijf. Als je naam reeds geregistreerd is dan dien je creatief te zijn. Als het even kan registreer je dezelfde naam op alle social media kanalen.
Bepaal hoe je online wil communiceren; visueel en tekstueel
Herkenbaarheid en consistentie is online erg belangrijk. Er komt al zoveel voorbij van andere merken en de talloze berichten van familie en vrienden. Voor jou en je bedrijf een uitdaging om tussen alle berichten te komen en op te vallen.
Denk na over je online strategie en ook over de opmaak van je berichten. Handig om de stijl van je bedrijf of merk, afbeeldingen, kleur en lettertypen op één plek vast te leggen (huisstijlhandboek).
Voeg bij berichten op social media (Facebook / Twitter / LinkedIn) altijd een afbeelding en passende tekst toe. Afhankelijk van het type bericht ook een linkje naar je website, product of blogbericht.
Plaats Social Media icoontjes op je website
Je hebt je social media accounts gecreëerd. Plaats social media icoontjes op je website inclusief het linkje naar alle kanalen. Zo zien bezoekers op je website dat je ook actief bent op social media. Dit is een goede manier om extra volgers te krijgen.
Focus niet op het aantal volgers maar op interactie met de juiste volgers
Focus je op je ideale volgers dan op het aantal volgers. Door relevante berichten te delen op je social media kanalen, trek je de aandacht van jouw ideale volgers. Op deze manier vergroot je je online zichtbaarheid en bekendheid.
Tegenwoordig is het eenvoudig en laagdrempelig om via Facebook of Twitter een vraag te stellen, een klacht te melden of een negatief bericht te plaatsen. Let daar op en zorg ervoor dat je binnen een bepaalde tijd een reactie geeft.
Geef meer dan alleen een like!
Vergeet vooral niet om de interactie aan te gaan. Bedank je klant voor een positieve beoordeling op je Facebookpagina. Laat zien dat je zijn of haar bericht waardeert. Bedank ze voor hun support en geef niet alleen een “like” als ze een reactie achterlaten.
Geef liefde ♥ terug door ook een reactie te geven!
Heb jij al nagedacht over het inzetten van social media voor je bedrijf? Hoe ga je om met (negatieve) reacties?
Vind je dit blogbericht interessant? Volg mij op Pinterest en pin dit voor later!
Geef een reactie