Social media is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Zoveel kanalen en weinig tijd om er écht eens voor te gaan zitten. Er zijn een aantal fouten die ondernemers maken en daardoor zien ze geen resultaten. Social media kan soms overweldigend zijn. Veel ondernemers weten dat ze er “iets” mee moeten doen maar om onderscheidend te zijn én leren hoe alles werkt, blijft iedere keer weer een uitdaging.
Je hebt al een boel andere dingen aan je hoofd waar je je druk over mag maken en social media is iets wat je er “even” bij doet. Om te voorkomen dat je fouten maakt die andere ondernemers maken, ben je nu precies waar je moet zijn. Ik heb een lijst samengesteld met een aantal fouten die ondernemers maken op social media. Doe er je voordeel mee en ga aan de slag!
Fouten die ondernemers maken en zo voorkom je ze
Je denkt niet na over de identiteit van je merk
Om zo zichtbaar mogelijk te zijn online is het belangrijk dat je je merk herkenbaar maakt. Met andere woorden, bedenk een thema en pas dit toe op al je social media kanalen zodat iedereen jouw merk direct herkent.
Het begint al bij een goede profielfoto of logo die je op alle kanalen als profielafbeelding instelt. Wat ook belangrijk is, is dat je dezelfde naam/gebruikersnaam hebt op alle social media kanalen. Op deze manier kunnen mensen je sneller vinden.
Maak de identiteit van je merk zichtbaar in alle uitingen die je doet. Denk aan kleuren, lettertypen, schrijfstijl met jouw unieke “tone of voice” en voer dit door op je website, blogberichten, afbeeldingen en social media kanalen.
Denk hier dus goed over na. Hoe duidelijker je dit communiceert, hoe meer mensen jouw stijl en de identiteit van je merk herkennen.
Tips om je identiteit beter online te communiceren
De belangrijkste punten op een rij:
- gebruik dezelfde profielfoto op al je social media kanalen
- registreer dezelfde naam/gebruikersnaam voor je merk op social media (wanneer dit niet lukt, wees creatief!)
- denk na en creëer een huisstijlhandboek / style guide voor je merk, website, blog of webshop
- pas dit toe in alle uitingen die je doet, online op je website, in je blogposts en afbeeldingen
Je doet niets met statistieken van je website en social media kanalen
Eén van de belangrijkste dingen voor je social media strategie is het checken van statistieken op je social media kanalen. Het analyseren van deze gegevens geeft je een beter beeld van wie je volgers zijn. Wanneer zijn ze waar online, waar komen ze vandaan en voor welke posts hebben ze interesse. Hoeveel mensen klikken door naar je website en welk bericht of afbeelding heeft daarvoor gezorgd.
De meeste statistieken tools zijn GRATIS beschikbaar op je social media kanalen. Kijk maar naar bijvoorbeeld Facebook, Twitter, Instagram (zakelijk account) en Pinterest (zakelijk account). Door het bestuderen en analyseren van de beschikbare statistieken breng je je activiteiten op social media naar een volgende level.
Zo ga je aan de slag met belangrijke statistieken
De belangrijkste punten op een rij:
- je weet precies op welk tijdstip jouw volgers online zijn ► publiceer je bericht, tweet of Instagram bericht op dat tijdstip
- je weet waar je volgers vandaan komen ► voornamelijk uit Nederland? schrijf je teksten in het Nederlands
- je weet waar je volgers interesse voor hebben ► schrijf of deel berichten met deze onderwerpen
- je weet welke berichten de meeste kliks naar je website geven ► deel vaker berichten of beelden met dit onderwerp
- je weet op welk social media kanaal je content het meest populair is ► focus je meer op dat social media kanaal
Je hebt geen link naar je website of CTA toegevoegd in je profiel
Er zijn ondernemers die geen link hebben toegevoegd in hun profiel die verwijst naar hun website, blog of webshop! Dit is één van de belangrijkste dingen die je kunt doen, het toevoegen van een link. Alle beetjes helpen en wanneer iemand via één van je social media kanalen meer wilt weten over jou en je diensten, dan is een link in je profiel een must have!
Een goede manier om bijvoorbeeld je mailinglijst te laten groeien, is het toevoegen van een call to action in je profiel. Denk aan een linkje naar een pagina op je website waar je een freebie of gratis e-book aanbiedt aan mensen die zich aanmelden voor je nieuwsbrief.
Berichten plannen voor social media maakt niet deel uit van je strategie
Als geen ander weet ik hoe lastig het is om alle social media kanalen bij te houden. Blogs schrijven, beelden opmaken, berichten op social media delen, reageren op reacties en ga zo maar. Als ondernemer heb je het druk en je komt soms tijd te kort wil je het allemaal even goed en consistent doen.
Een goede oplossing voor het consistent delen van berichten op social media, is door deze in te plannen via bijvoorbeeld Buffer.
► Mijn favoriete social media plannings tool!
Een avond aan het begin van de week of eind van de week vrij maken en bedenken wat je wil delen geeft jou een stressvrij gevoel aan de start van een nieuwe week.
Je bent niet sociaal op social media
Social media is meer dan een platform waar je alleen berichten deelt die te maken hebben met je bedrijf en website. Wees sociaal en deel ook leuke, interessante en relevante tweets, blogs en content van andere mensen en bedrijven die je volgt.
Wanneer iemand reageert op jouw tweet of Facebookbericht, maak dan een aantal minuten vrij om te reageren. Wacht niet tot de volgende dag want dan is het moment weg.
Als je een reactie krijgt op je bericht of blogbericht, geef dan niet alléén een like of favoriet. Hoe leuk is het als iemand reageert en degene ontvangt een reactie terug? Ik vind dat héél leuk namelijk! ;-)
Een relatie opbouwen en het vergroten van interactie (engagement) op social media is één van de beste dingen die je kunt doen om het bereik en bekendheid van je merk/bedrijf te vergroten.
Ga gesprekken aan en beantwoord vragen
Wordt lid van groepen op Facebook en LinkedIn. Ga gesprekken aan met mensen die hetzelfde doen als jij. Geef antwoord op vragen en laat zo zien dat jij gespecialiseerd bent in datgene waar iemand anders een vraag over stelt.
Social media is ook de perfecte manier om je netwerk te vergroten. Connect met andere bloggers of ondernemers en spreek ook eens af in real life. Ga koffie drinken en lekker sparren om zo nieuwe inspiratie en kennis op te doen.
Leuke manier om zo meer volgers op social media te krijgen en je netwerk te vergroten ;-)
“Social media, het woord Social zegt het al, wees sociaal en durf online interactie aan te gaan. Go!”
♥ Hoe sociaal ben jij op social media? Doe je iets wat hier niet tussen staat maar wat wel positief is voor je merk of bedrijf? Deel je reactie want ik ben reuze benieuwd!
Vind je dit blogbericht interessant? Volg mij op Pinterest en pin dit voor later!
Goede tips. Social zijn is inderdaad heel belangrijk. Maar ook erg leuk. Een (gemeende) reactie plaatsen geeft vaak een erg leuke reactie terug.Het tijd vrijmaken voor social media is nog wel een uitdaging. Ik focus nu op Facebook en Instagram. Ik wil meer tijd gaan besteden aan Pinterest en daar ook een goede strategie voor ontwikkelen. Maar ja die tijd he:-).
Dankjewel Claudia. Social media en engagen is iedere dag weer een uitdaging. Soms begrijp ik er echt niets van, vooral wanneer je een leuke reactie ergens achterlaat en de persoon of bedrijf/merk geeft alleen een like. Dan heb ik echt zoiets van wat doe je op social? Als iemand je op straat gedag zegt dan zeg je toch ook Hoi terug? Ik vind het gewoon jammer en zo zijn er nog wel een aantal dingen ;-)