Op Pinterest beginnen mensen in juli al met het maken van plannen voor de feestdagen. Dit betekent dat het tijd is om na te denken over je Pinterest-marketingstrategie voor de feestdagen.
Gun jouw publiek dit jaar de meest gezellige feestdagen. Inspireer en help je nieuwe klanten met het vinden van jouw producten.
Laat je bereik, traffic en sales groeien met mijn 5 beste tips voor de feestdagen.
- Verzamel populaire zoektermen voor de feestdagen
- Voeg een feestelijke landingspagina toe op je website
- Creëer beeldmateriaal en branding voor de feestdagen
- Levertijd en bezorgopties voor- en tijdens de feestdagen
- Stel verschillende cadeau gidsen samen voor de feestdagen
Kerstmis in de zomer
Met meer dan 463 miljoen Pinterest gebruikers wereldwijd die elke maand naar het platform gaan om nieuwe inspiratie en producten te ontdekken, ziet Pinterest dat Pinners al in juni/juli op zoek gaan naar cadeau ideeën.
De feestdagen zijn enorm op Pinterest.
“83% van de wekelijkse Pinners heeft een aankoop gedaan gebaseerd op content die ze van een merk op Pinterest hebben gezien”.
Van plannen tot aankoop, mensen die op zoek zijn naar ideeën voor de feestdagen gebruiken Pinterest gedurende verschillende momenten tijdens dit proces.
Pinterest-marketingstrategie tips voor de feestdagen
Hier zijn 5 Pinterest-marketingstrategie tips om jouw publiek te helpen tijdens het shoppen voor de feestdagen.
1. Verzamel populaire zoektermen voor de feestdagen
Mensen bezoeken Pinterest voordat ze andere websites bezoeken om nieuwe ideeën te vinden voor de feestdagen.
Ze denken na over wat ze tijdens de feestdagen gaan doen, waar ze naartoe gaan, welke kleding ze gaan dragen, wat ze willen eten, hoe ze hun eettafel gaan decoreren, cadeau ideeën, enz.
Ze zijn op zoek naar antwoorden voor hun vragen. Vragen die jij voor ze moet beantwoorden. Dit is het ideale moment om mensen te inspireren en bereiken zodat je hun eerste keuze bent wanneer ze klaar zijn om te shoppen.
Laat je inspireren met Pinterest Trends en ontdek populaire zoektermen.
2. Voeg een feestelijke landingspagina toe op je website
Maak een online showroom op een nieuwe pagina waar je producten laat zien om mensen te inspireren voor de feestdagen.
Voordat mensen een fysieke winkel bezoeken, gaan ze online shoppen en ideeën opdoen. Leg vroeg contact met consumenten tijdens het online shoppen en inspireer ze met sfeervolle productafbeeldingen voor een levendige winkelervaring.
Maak je nieuwe pagina net zo mooi als een etalage dat versierd is met kerstversiering. Breng je mooiste en populairste producten onder de aandacht en laat mensen zien op welke manier je producten gebruikt kunnen worden.
Wacht niet te lang want en zet alvast wat ideeën op papier zodat je online etalage perfect is voor online shoppers. Maak nieuwe Pins voor je nieuwe pagina om te bewaren op Pinterest.
3. Creëer beeldmateriaal en branding voor de feestdagen
Je kunt niet vroeg genoeg beginnen om nieuwe content te maken voor de feestdagen. Denk ook aan je branding en uitingen op je website en social media.
Foto’s van je product in feestelijk cadeaupapier, een tafel feestelijk gedekt voor de kerstdagen, “shop the look” beeldmateriaal voor de perfecte outfit, video tutorial hoe je een heerlijke taart maakt en ga zo maar door.
Er zijn genoeg ideeën waar je content voor kunt maken.
Lees ook: 25 Pinterest Pin-ideeën om je publiek te inspireren
Geen tijd voor het maken van nieuwe blogs, cadeaugidsen of landingspagina’s?
Ga op zoek naar oude content waar je nieuwe Pins voor kunt maken. Creëer en plaats van nu tot december consistent nieuwe pins en bewaar deze op je feestdagen borden.
Vergeet je branding niet
Wijzig lettertypen en kleuren van Pin-templates en creëer nieuwe Pins voor nieuwe en oude content. Maak gebruik van duidelijk leesbare lettertypen en blijf weg van onduidelijke krullerige fonts.
4. Levertijd en bezorgopties voor- en tijdens de feestdagen
Levertijden en verschillende bezorgopties voor de feestdagen zijn meer top of mind dan normaal. Communiceer proactief hoe je bedrijf hiermee omgaat en wat de mogelijkheden zijn. Zijn producten op voorraad en wat is de uiterste besteldatum voor een levering op tijd.
Wees altijd duidelijk, eerlijk en transparant om teleurstellingen en onrealistische verwachtingen te voorkomen.
Check wat vorig jaar de meest gestelde vragen waren rondom de feestdagen en verwerk de antwoorden in je communicatie.
Bied je tijdens de feestdagen gratis verzending aan of gratis verzending boven een bepaald bedrag? Vermeld dit duidelijk op je website en in berichten op social media.
5. Stel verschillende cadeau gidsen samen voor de feestdagen
Een cadeaugids samenstellen met producten uit je shop is een makkelijke manier om nieuwe content te maken. Zo kun je meerdere cadeau gidsen maken voor verschillende bijzondere momenten gedurende het jaar en voor de feestdagen.
Bedenk hoe je met jouw merk en producten mensen kunt helpen om kleine en grote momenten te vieren.
Denk aan kerstcadeau gidsen voor mannen, vrouwen of tieners als dit past bij de doelgroep van je bedrijf. Wees creatief en laat je inspireren op Pinterest voor verschillende type cadeaugidsen ideeën.
Hulpmiddelen en bronnen om je op weg te helpen
Klaar om je bedrijf te laten groeien met Pinterest?
1. Boek een Pinterest Training of Strategiesessie
Krijg hulp bij het creëren van een Pinterest marketing strategie op maat.
2. Pinterest Account Inrichten
Voor woon- en meubelmerken die zichtbaar willen worden op Pinterest.
3. Pinterest Accountbeheer
Ideaal voor woon- en meubelmerken die organisch willen groeien op Pinterest.
→ Plan een belafspraak en ontdek wat ik voor jou en je bedrijf kan betekenen.
Geef een reactie