Als blog & social media adviseur helpt Archana Haarnack ondernemers met het vergroten van hun naamsbekendheid, bereik en engagement met bloggen en sociale media. Op de website ARCHANA.NL schrijft zij blogberichten met tips over bloggen, Pinterest en Instagram. Naast het geven van blog-, Pinterest en Instagram trainingen, organiseert Archana ook events voor bloggers en ondernemers. Een 123tje met een bevlogen sociale media specialist.
De social trends van Archana Haarnack: ‘Meer moeite doen met social formats om op te vallen’ | ARCHANA.NL

 

Social Trends [#123tje]

Patrick Petersen – @onlinemarketeer – stelde mij 3 vragen over mijn 2018 en wat mijn trends zijn op het gebied van social media voor 2018. De vragen en mijn antwoorden zijn gepubliceerd op de website van Nieuws.Social. Hieronder vind je de eerste 2 vragen en het antwoord op de 3e vraag vind je via het linkje onderaan dit blogbericht.

 

#1 Wat is jou in 2017 opgevallen qua sociale media ontwikkeling?

Dat het lastiger is om op te vallen via sociale media kanalen. Denk aan veranderende algoritmes van kanalen, zoals Facebook en Instagram. Berichten zonder afbeelding – en talloze likes – vallen al veel minder op. Video is echt de standaard geworden om beter op te vallen op de sociale media en als je je berichten niet betaald promoot voor meer zichtbaarheid kun je het wel vergeten.

Door deze ontwikkeling is het voor ondernemers een uitdaging om zo optimaal mogelijk gebruik te maken van social media kanalen zonder dat je daar een groot marketingbudget voor moet hebben. Hoe val je meer op en hoe bereik je zoveel mogelijk mensen? Een mooie uitdaging om dit voor elkaar te krijgen in 2018.

 

#2 Wat gaat ons in 2018 verrassen in de sociale media?

Helaas kan ik niet de toekomst voorspellen, wel denk ik dat we op zoek gaan naar andere manieren om meer op te vallen online en offline. Naast video en real time delen van stories – een sociale media format – om je verhaal zo visueel mogelijk te vertellen, is écht contact en interactie belangrijk. Sociale media kanalen gebruiken waar ze voor bedoelt zijn; sociaal zijn, interactie aangaan met je doelgroep, een band opbouwen met je doelgroep en van waarde zijn. Maak het persoonlijk(er), wees jezelf, uniek en focus op wat echt belangrijk en waardevol is.

Mensen gaan meer op zoek naar waardevolle content en worden meer en meer selectief in wat ze willen zien en waar ze naar willen luisteren. Naast het bekijken van video’s online is het soms ook fijn om alleen maar te luisteren. Zo vind ik het heerlijk om naar informatieve en inspirerende podcasts te luisteren. Dus ik denk en hoop dat er nog veel meer podcast kanalen bijkomen.

 

#3 Wat wordt jouw persoonlijke aanpak in de sociale media in 2018?

Het antwoord op deze vraag lees je op:
[#123tje] De social trends van Archana Haarnack: ‘Meer moeite doen met social formats om op te vallen