Vraag je je wel eens af hoe je Instagram het beste kunt gebruiken voor je blog of bedrijf? Helaas is er geen Instagram handleiding met regels en do’s and don’ts. Hoe weet je dan of je het goed doet? Ik heb een aantal fouten die gemaakt worden op Instagram verzameld én ik heb tips voor je hoe je deze fouten het beste kunt oplossen.

5 fouten die je maakt op Instagram + zo los je ze op - ARCHANA.NL #instagramtips #instagrammarketing
Gelukkig kun je leren van andere Instagram gebruikers maar wat voor de één wel werkt, is niet altijd voor iedereen van toepassing. Instagram zakelijk inzetten en meenemen in je visuele strategie is voor velen een mooie uitdaging. Je leert pas écht door gewoon te doen, testen en daar waar nodig pas je je strategie aan.

 

Instagram – een visueel dagboek

Instagram telt in Nederland 2,1 miljoen gebruikers waarvan bijna 1 miljoen dagelijks gebruik maakt van de app. De Instagram app is vooral populair onder jongeren in de leeftijd van 15 tot 19 jaar. Daarna volgt de leeftijdsgroep van 20 tot 39 jaar. Bevindt je doelgroep zich op Instagram en heb je iets om visueel te delen, dan is Instagram écht iets voor jou en je merk of bedrijf.

 

Verbeter je skils ► Dit zijn de fouten die je maakt op Instagram

Instagram is voor veel mensen een uitdaging, iedere dag weer, foto voor foto. Want hoe krijg je nieuwe volgers en waarom “liked” niemand jouw foto? Je stelt zelfs bij iedere foto een vraag maar niemand geeft antwoord … Je doet zo je best en op de één of andere manier zie je niet wat er aan de hand is. Wellicht is dit herkenbaar voor je?

Regelmatig zie ik Instagram gebruikers met veel enthousiasme foto’s delen en een aantal (beginners) fouten maken. Wil je je Instagram profiel laten opvallen en zakelijk inzetten? Check hieronder mijn lijst met de meeste gemaakte fouten door bedrijven, ondernemers en bloggers.
Lees ook de tips die ik voor je heb om je fouten te verbeteren zodat je je Instagram account en profiel optimaal inricht. Let’s do this!

 

1 • Je account is privé

Een persoonlijk Instagram account kan privé zijn. Een zakelijk Instagram account toch niet?! Of je hebt iets te verbergen en wil ik waarschijnlijk niet weten wat dat is en dus ga ik je niet volgen.

Als ik niet kan zien wie je bent en wat je doet, dan ga ik je niet volgen en al helemaal niet iets van je kopen. Wanneer je Instagram zakelijk gebruikt, dan is is het écht noodzakelijk dat je account OPENBAAR is. Hier is geen discussie over mogelijk.

Lees ook ► How you can use Instagram for business and pleasure

 

2 • Je bio slaat nergens op of is niet ingevuld

Met je Instagram bio laat je in 150 tekens zien wie je bent en wat je voor mensen kunt betekenen. Je bio is overigens ook de enige plek op Instagram waar je een link toevoegt die KLIKBAAR is. Dé plek om het adres van je blog, website, webshop of e-book te communiceren. Een link toegevoegd bij een foto is NIET klikbaar.

Het is zo belangrijk om je bio in te vullen. Gebruik deze ruimte optimaal en volledig. Zie je bio als een middel om iemand te overtuigen of over te halen waarom die persoon jou moet volgen of jouw dienst of product moet kopen. Laat dit vervolgens zien in je visueel verhaal die je met foto’s op Instagram deelt.

Lees ook ► How to make a killer first impression with your Instagram bio

 

3 • Je gebruikt geen hashtags

Wat?! Je zet Instagram zakelijk in maar gebruikt geen hashtags? Fout bezig! Wanneer je je foto’s vergezelt van hashtags, vergroot je de kans dat mensen die interesse hebben voor je blog, website, product of dienst, je kunnen vinden.

Regelmatig zie ik Instagram gebruikers die hun account zakelijk gebruiken en die één van deze twee fouten maken wat betreft het gebruik van hashtags:

GEEN HASHTAGS ► hashtags worden niet bij foto’s gebruikt en daarmee vergooi je de kans dat mensen die je niet volgen je afbeeldingen vinden
FOUTE HASHTAGS ► je gebruikt de verkeerde hashtags en daardoor bereik je niet de juiste doelgroep

Lees ook ► How to seriously find hashtags on Instagram to grow your reach and gain new followers

 

4 • Je visuele strategie ontbreekt

Wil je je Instagram profiel echt laten opvallen, dan heb je naast een optimaal ingericht bio ook een strategie nodig. Welke afbeeldingen ga je delen, wat ga je vertellen, wat wil je laten zien en hoe ga je jezelf en je diensten of producten promoten via je Instagram profiel?

Heb je al nagedacht over het tijdstip waarop je je foto’s gaat uploaden? Wanneer kun je het beste posten en wanneer is jouw doelgroep online? Welk Instagram filter ga je gebruiken, op welke manier spreek je je doelgroep aan? Er komt in ieder geval heel wat bij kijken. Wanneer je Instagram zakelijk gaat gebruiken dan is het een must om iedere dag een foto te posten.

Met een visueel strategie ben je voorbereid en heb je een plan en handvatten om je doel te bereiken, wie weet wat het je oplevert? Met Instagram laat je jezelf en je bedrijf visueel zien. Vertel een verhaal met je foto’s en vergroot hiermee de online zichtbaarheid van je blog, website, diensten of webshop.

Lees ook ► How to share your blog posts on Instagram and direct your Instagram friends to your blog post

 

5 • Instagram draait niet alleen om jou, zeg ook eens Hallo tegen je fans of (potentiële) klanten

Instagram draait niet alleen om jou. Ook al wil je nog zoveel van jezelf en je blog, website, webshop of dienst laten zien of over vertellen. Je kunt nou eenmaal niet alleen een foto posten van wat je net hebt gedaan, hebt gegeten tijdens de lunch of het nieuwe product dat je zojuist hebt toegevoegd in je webshop. De liefde moet natuurlijk wel van twee kanten komen.

Je hebt de keuze gemaakt om Instagram te gebruiken, je stopt veel tijd in het bedenken en posten van je afbeeldingen, dan is het ook logisch dat je tijd vrij maakt in het opbouwen van een relatie met je fans of (potentiële) klanten. Ga eens gedag zeggen bij je volgers, reageer op hun foto’s en wees niet zo zuinig met het geven van een “Like”, laat zien wie je bent en stel jezelf voor.

Als je geen tijd hebt om te engagen met andere Instagram gebruikers, huur bijvoorbeeld iemand in die het voor je doet. Veel bedrijven staan hier niet bij stil. Het is belangrijk om een relatie op te bouwen en interesse te tonen voor je volgers. Wanneer je het goed én regelmatig doet, merk je dat men ook interesse voor jou gaat tonen. Nodig iemand eens uit om je Instagram account te bekijken en laat zien wat jij doet. Blijf communiceren en ga de interactie aan met andere Instagram gebruikers.

Op deze manier vergroot je de kans op duurzame relaties, krijg je nieuwe volgers én meer interactie.

 

Nu is het tijd om aan de slag te gaan ► Dit is je huiswerk

1 • Ga naar je Instagram account en en doe een snelle check
Is je account openbaar? Maak je een goede éérste indruk met je Instagram bio? Laat jouw bio zien wie je bent en wat je kunt betekenen voor je doelgroep?

Maak van de week tijd vrij om een relatie op te bouwen met je volgers en (potentiële) klanten. Ga op zoek naar mensen die hetzelfde doen als jij, volg een aantal inspirerende accounts en vertel waarom ze je inspireren. Ga engagen!

Als je toch bezig bent, vergeet niet om mijn Instagram account @iArchana te volgen en kom even Hi! zeggen, ik ben benieuwd naar je, dus laat vooral wat van je horen of zien! ;-)

2 • Heb je het te pakken en heb ik je nieuwsgierig gemaakt? Je wilt Instagram absoluut serieus en zakelijk inzetten maar je hebt toch nog meer hulp nodig? Lees ook mijn andere Instagram Tips.

 

♥ Ik hoop dat mijn tips je verder helpen en dat je deze fouten niet bewust hebt gemaakt. Het is jammer als je hiermee (potentiële) klanten wegjaagt van je Instagram account. Laat in de reacties weten of mijn tips je hebben geholpen, ik ben erg benieuwd.

 

Vind je dit blogbericht interessant? Volg mij op Pinterest en pin dit voor later!

5 fouten die je maakt op Instagram + zo los je ze op - ARCHANA.NL #instagramtips #instagrammarketing