Een foto zegt meer dan 1000 woorden. Een uitdrukking die veel bloggers en ondernemers bekend in de oren klinkt. Hoe ga je nu écht aan de slag om je blogberichten visueel aantrekkelijk te krijgen? Met behulp van mijn tips worden jouw blogs visueel aantrekkelijk en weet je hoe je deze zo visueel mogelijk deelt op social media.
Visueel is (nog steeds) het nieuwe sexy
Na de komst van Pinterest vijf jaar geleden is het een must voor social media kanalen zoals Twitter en Facebook om zo visueel mogelijk te zijn en gebruikers de mogelijkheid te geven om visueel aantrekkelijke updates te delen.
De afgelopen jaren is visual marketing én video marketing nog belangrijker geworden en valt je website eerder op wanneer je gebruik maakt van foto’s en bewegende beelden. Als het even kan gaat bij mij op social media geen bericht de deur uit zonder een afbeelding.
Want zeg nou zelf, een Tweet of een Facebook post mét foto valt toch eerder op dan een tweet met alleen maar tekst? Ik vind het gewoon een gemiste kans wanneer mensen geen foto gebruiken in hun updates. Je Facebook koppelen aan Twitter – en andersom – om zo je updates automatisch door te plaatsen, is ook zo verschikkelijk. Alsjeblieft, niet doen!
De kracht van visual marketing
Uit een studie van wyzowl blijkt dat mensen 20% onthouden van wat ze lezen en 10% van wat ze horen. Uit datzelfde onderzoek blijkt ook dat mensen 80% onthouden van wat ze zien en doen. In een interessante infographic is duidelijk zichtbaar wat de kracht is van visuele communicatie. De volledige infographic kun je zien in het blogbericht van wyzowl: The Power of Visual Communication.
Maak je blogberichten opvallend én sexy met grotere beelden
Wanneer je regelmatig mijn blog bezoekt en mijn blogberichten leest, dan valt als het goed is, één ding je direct op: grote beelden. Als het even kan en de mogelijkheid is er, dan gebruik ik aantrekkelijke verticaal hoge beelden. Het geeft je blogbericht net iets extra’s én zo maak je het voor je lezers wel heel aantrekkelijk om je beelden te bewaren op hun Pinterest account.
Voeg een foto of video bij je social media berichten en maak mensen nieuwsgierig naar meer. Zo vergroot je de kans dat mensen je bericht aanklikken of op het linkje die je hebt toegevoegd dat verwijst naar je website of blog. Je tweet of Facebookbericht valt met beeld extra op.
Verwerk je huisstijl in je beelden. Denk aan kleuren, lettertype, je logo of website url. Je beelden zien er niet alleen professioneler uit maar het helpt ook je bekendheid te vergroten. Dit kan resulteren in meer bezoekers op je website, blog of webshop.
Visueel = Sexy!
Zorg voor pinbare beelden en voor minstens één verticaal beeld
Als je net als ik actief bent op Pinterest of je wilt je aanwezigheid op Pinterest vergroten, dan is het beslist een must om beelden toe te voegen in je blogberichten. Met name verticale beelden vallen eerder op in de feed van Pinterest gebruikers, ze hebben een hogere doorklik gehalte én vaak meer repins dan horizontalfe beelden.
► Meer over Pinterest-waardige afbeeldingen: Nieuwe blogpost? Zorg voor een Pinterest waardige afbeelding!
Zelf gebruik ik grote horizontale afbeeldingen (vierkant en als het écht niet anders kan rechthoekig). Nog niet zo heel lang geleden ben ik gestart met het maken en plaatsen van verticaal aantrekkelijke afbeeldingen in mijn blogberichten (zie onderaan dit blogbericht).
Het is wel meer werk maar absoluut de moeite waard. Je verticale afbeeldingen vallen eerder op in de Pinterest feed van gebruikers (omdat deze langer zijn) en wie weet krijg je zo nieuwe Pinterest volgers én extra bezoekers op je website!
Dit is wat je ziet wanneer je de Pin it button gebruikt
Plaats je logo of url van je website op je beelden
Voeg je logo of de url van je website toe op beelden die je opmaakt voor je blogberichten. Zo creëer je herkenbaarheid en mensen zien direct van wie het beeld is. Wanneer je tekst plaatst, gebruik iedere keer dezelfde lettertype, grootte en locatie om je logo/tekst te plaatsen.
Voor mijn eigen beelden kies ik de naam van mijn website – ARCHANA.NL – Qua kleur kies ik voor wit of zwart, dit is afhankelijk van de achtergrondkleur. Bedenk goed op welke beelden je je logo plaatst.
Dit werkt voor mij: In ieder blogbericht voeg ik een uitgelichte afbeelding toe (feature image) waarop de titel van het blogbericht vermeld staat en mijn url. Dit is dan ook het beeld dat ik bewaar op mijn Pinterest account. Voor mijn blog heb ik een bord aangemaakt op Pinterest waarin ik alle uitgelichte beelden in bewaar.
Benoem en beschrijf je beelden zo optimaal mogelijk
Als je blogger bent of bloggende ondernemer dan is mijn volgende tip een “must”. Vooral als je wilt dat je blog of website beter door Google wordt opgenomen. Tevens wil je dat je beelden met een mooie omschrijving (met relevante zoekwoorden = goed voor je SEO) terecht komen op Pinterest.
Niets is zo irritant – vind ik – wanneer je een beeld wilt bewaren vanaf een interessant blogbericht en geen omschrijving (alt tekst) is toegevoegd.
Voor Pinterest: Zelf geef ik mijn beelden de titel mee van het blogbericht en ik voeg mijn url toe. Uit ervaring weet ik dat Pinterest gebruikers de toegevoegde teksten niet aanpassen behalve wanneer er geen of hele rare teksten vermeld staan.
Voor Google: Helaas zie ik nog veel websites met afbeeldingen waar nog gewoon de bestandsnaam van de foto vermeld staat (bijvoorbeeld: album-260715 of P10203048). Behalve dat Google dit niet kan lezen, zegt het niets over de afbeelding en zal deze dus nooit naar boven komen in de zoekresultaten op Google.
Dus als je blogt over Slaapkamers en je mensen wilt inspireren, gebruik dan in je blogbericht én in de beschrijving van je afbeeldingen, bijvoorbeeld de tekst: Inspirerende slaapkamers of Slaapkamer inspiratie.
Plaats social media (deel) buttons op je website | Sharing = Caring!
Je hebt je blog nu zo visueel mogelijk ingericht en uiteraard wil je dat je website bezoekers ook je content gaan delen. Zorg voor social media deel buttons – op een zichtbare plek – waarmee je bezoekers je content direct via hun social media kanalen kunnen delen.
Zorg ook voor social media icoontjes waarmee je laat zien dat je actief bent – op bijvoorbeeld Twitter en Instagram – Zo kunnen mensen je eenvoudig volgen en met je connecten op social media.
Tip: Laat de linkjes wel openen in een nieuw scherm zodat je bezoekers niet direct weg zijn van je website wanneer ze op een social media icoontje klikken.
Een foto zegt meer dan 1000 woorden en een goede éérste indruk maak je maar één keer. Ik ben benieuwd op welke manier jij je website en je blogberichten inricht. Maak jij ook gebruik van grote, visueel aantrekkelijke afbeeldingen zoals ik in dit blogbericht heb beschreven?
Deel het met mij in de reacties. Succes!
Vind je dit blogbericht interessant? Volg mij op Pinterest en pin dit voor later!
Dank je wel voor je fijne en uitgebreide uitleg! Ik heb zelf mijn foto’s ook altijd al een visite kaartje gevonden en het belang van goede foto’s leg jij weer even mooi uit. Ik ben mij nog aan het verdiepen in het pinbaar maken van mijn foto’s en ben gelukkig even terug al gestart met het maken van verticale foto’s, het zijn inderdaad blikvangers!
Hi Linda, graag gedaan! Leuk dat je op mijn website terecht bent gekomen. Wat goed dat jij ook zo met je afbeeldingen bezig bent. Het scheelt écht kan ik uit ervaring vertellen. Veel bezoekers komen zo via Pinterest op mijn website uit. Veel succes met je blog en het verdiepen in het pinbaar maken van je afbeeldingen. Als je nog tips nodig hebt, dan weet je mij te vinden :) Groetjes, Archana
Bedankt voor de tips Archana! Ik ben pas sinds kort aan het bloggen en wist eerlijk gezegd niet wat dat ‘alt tekst’-vak bij het invoegen van foto’s inhield. Vanaf nu al ik het beter benutten! Ik verklein mijn afbeeldingen vaak omdat ik bang ben dat het anders storend is, maar op jouw blog ervaar ik de grote afbeeldingen helemaal niet als storend. Dat ga ik dus in de toekomst ook meer gebruiken. :-)
Hi Wendy, zo leuk om je reactie te lezen en wat fijn dat je mijn website hebt ontdekt ;-) Ja, goed hè, de alt tekst bij een afbeelding, dit is zeer interessant voor mensen en voor je seo wanneer je afbeeldingen gedeeld worden op Pinterest. Veel succes met je blog en ik ga straks nog even een kijkje nemen :-)
Dank je wel voor je uitleg!
Bedankt voor je reactie Marion en graag gedaan! Groet, Archana