Deze Pinterest marketing fouten hoef je niet te maken als je optimaal wil starten met het bepalen van je Pinterest strategie. Pinterest is de ideale platform om je content onder de aandacht te brengen bij een groter publiek. Steeds meer ondernemers en bedrijven gebruiken Pinterest voor het vergroten van bekendheid, traffic en sales. Als je Pinterest optimaal wil inzetten, is het belangrijk dat je deze 10 Pinterest marketing fouten niet gaat maken.
Als een van de eerste Pinterest gebruikers in Nederland, heb ik sinds mei 2010 verschillende veranderingen meegemaakt. Om de inmiddels meer dan 442 miljoen maandelijkse gebruikers op Pinterest te blijven inspireren, wordt het platform regelmatig vernieuwd.
Pinterest in Nederland
In Nederland gebruiken zo’n 4.73 miljoen mensen maandelijks actief Pinterest. Om onder de aandacht te komen bij mensen die op zoek zijn naar jouw producten, is het belangrijk je te focussens op wat optimaal werkt.
Pinterest is geen social media kanaal. Pinterest is een visuele zoekmachine.
Het staat vol met beelden die mensen inspireren op hun zoektocht naar ideeën voor een volgende aankoop. 93% van actieve pinners zegt Pinterest te gebruiken voor het plannen van aankopen. 83% van de pinners heeft iets gekocht nadat ze een pin van het merk hebben gezien.
Timing en actief je Pinterest account beheren is ontzettend belangrijk wanneer je mensen wil bereiken die plannen en beslissingen maken.
10 Pinterest marketing fouten
1. Stop met het maken van bordomslagen
Op Pinterest kun je voor je borden een omslag instellen. Zo zie je visueel direct wat de inhoud van je bord is. Veel Pinners hebben er inmiddels een gewoonte van gemaakt om voor alle borden een op maat gemaakte omslag te creëren en in te stellen.
Als je een aantal borden hebt waar je dit voor doet, kost het je minder tijd dan wanneer je een omslag maakt voor 100 borden. Om eerlijk te zijn is dit zonde van je tijd. Stop met het maken van omslagen voor je Pinterest borden.
Voor je het weet heeft Pinterest een verandering doorgevoerd en past je op maat gemaakte omslag niet meer mooi gecentreerd in beeld. Handig en minder tijdrovens is om een foto in te stellen die precies de inhoud van je bord weergeeft en past bij jouw merk.
Als je toch bordomslagen wil maken, doe dit dan net zoals ik, voor de borden die iets zeggen over je bedrijf en die je extra wil uitlichten.
2. Stop met constant repinnen van bestaande content en je eigen Pins
Pinterest houdt van nieuwe Pins en is gek op content creators die regelmatig nieuwe content toevoegen op hun account. Bestaande content en je eigen Pins keer op keer bewaren op dezelfde borden is een grote NEE! Doe je dit wel dan heb je kans dat je wordt gestraft door het algoritme van Pinterest.
Hoogwaardige content krijgt voorrang op Pinterest. Het bewaren van nieuwe relevante Pins is belangrijk op Pinterest. Creëer geweldige Pins die passen bij de interesses en behoeften van jouw ideale doelgroep.
? Lees verder > Dit is wat je moet doen voor meer Pinterest traffic naar je website
3. Stop met het wijzigen van Pin beschrijvingen van eigen en andere Pins
Je hebt zo je best gedaan om optimale en zoekwoord-vriendelijke teksten te schrijven voor je Pins. Vervolgens zie je op Pinterest dat Pinners je teksten compleet hebben herschreven.
Dat is niet zo netjes en not done! Als je dit wel eens hebt gedaan, stop met het veranderen van Pin beschrijvingen.
Wanneer is het wel slim om pin beschrijvingen aan te passen of toe te voegen?
Het komt helaas nog vaak voor dat je op websites beelden of Pins tegenkomt zonder (alt) teksten. Als je een interessante Pin tegenkomt en deze wil bewaren maar er is geen tekst zichtbaar, dan is het slim om zelf tekst toe te voegen.
Wat ik dan doe is zelf een Pin beschrijving in te vullen. Dat doe ik door bijvoorbeeld de titel van een blogbericht of een product te kopiëren en deze in de beschrijving van een Pin te plakken. Tevens voeg ik de naam van de website, blog of webshop toe. Zo zorg je voor relevante tekst wanneer de eigenaar van de website deze niet heeft toegevoegd.
4. Stop met het gebruiken van onleesbare lettertypen op je Pins
Wist je dat 85% van de gebruikers Pinterest gebruikt op een mobiel apparaat? De Pinterest app heb je zo altijd bij de hand, onderweg of thuis, op je smartphone of tablet.
Het is daarom belangrijk voor je Pinterest marketing om te zorgen dat Pins die je creëert, duidelijk leesbaar zijn. Niets is zo irritant als je via de app Pins ziet met tekstoverlay en onleesbare lettertypen. Ga zelf maar eens kijken. Het ziet er niet uit en het is niet te lezen.
Test en bekijk van te voren of lettertypen met een “mooie krul” of “handgeschreven”, duidelijk te lezen zijn op een smartphone. Check ook de kleuren die je verwerkt in je Pins. Witte tekst op een lichte kleur achtergrond, komt niet sterk en duidelijk over. Let daar dus goed op.
Pas deze Pinterest marketing fouten niet toe in je strategie en start met een voorsprong!
5. Stop met het verwijderen van Pins
Vaak stellen mensen mij de vraag of ze Pins moeten verwijderen die niet optimaal presteren. Oftewel: Moet ik Pins verwijderen die na één of meerdere maanden geen repins of kliks opleveren?
Een aantal jaren geleden werden blogs geschreven over het verwijderen van oudere Pins die geen repins hadden. Op deze manier zou je een boost kunnen geven aan het aantal volgers. Pinterest heeft zelf niet gecommuniceerd dat deze strategie werkt of dat je überhaupt Pins zonder repins moet verwijderen. Ook is deze strategie nog nooit bewezen.
Als je Pins te vroeg verwijderd, loop je het risico om toekomstige traffic naar je website mis te lopen. Het kan namelijk enige tijd duren voordat je Pins geïndexeerd zijn en in de Smart Feed van Pinterest worden opgenomen.
Pins met geen of weinig repins kunnen op een later moment een flinke vlucht nemen en talloze repins krijgen. Vele bloggers hebben dit zelf ervaren en in de 10 jaar tijd dat ik Pinterest gebruik heb ik dit ook diverse keren meegemaakt. Wie wil op deze manier nou niet meer traffic?
Kijk liever naar de toekomst en werk aan je Pinterest en Pinstrategie. Denk liever na over het toevoegen van nieuwe Pins. Inspireer mensen met sfeerfoto’s, video’s, carrousel Pins of Verhaal Pins.
Redenen waarom ik het verwijderen van Pins wel aanbeveel is als Pins tijdgevoelig zijn. Bijvoorbeeld:
- Als je een uitverkoop hebt gehad.
- Pins met linkjes die niet meer werken -> Beter is om niet werkend linkje op je website te redirecten naar een andere pagina.
- Wanneer je niet een link aan een Pin kunt toevoegen.
6. Stop met het toevoegen van hashtags
Wanneer je klikt op een hashtag in een Pin beschrijving zie je alle Pins die dezelfde hashtag hebben gebruikt in hun Pin beschrijving. In deze feed met hashtag resultaten worden de nieuwste Pins met deze hashtag als eerste getoond.
Het toevoegen van hashtags op Pinterest is niet de juiste strategie. Mensen zoeken niet met behulp van hashtags op Pinterest. Net zoals je op Google zoekt met zoektermen / keywords, zo zoek je ook op Pinterest.
Pinterest is geen Instagram. Stop met het volgooien van Pin beschrijvingen met hashtags!
? Lees verder > Hashtags op Pinterest: Dit is wat je moet weten
7. Stop met het gebruiken van beelden van lage kwaliteit of horizontaal
Op Pinterest zie je vele visueel aantrekkelijke Pins. Deze Pins vertellen een verhaal en maken mensen nieuwsgierig om meer te weten te komen. Denk goed na over de beelden die je bewaard op je Pinterest account.
Wil je je Pins onder de aandacht brengen bij jouw ideale klanten? Stop met het toevoegen van Pins met een lage kwaliteit. Pinterest houdt van nieuwe, frisse Pins die een hoge kwaliteit hebben. Zo vergroot je de kans dat Pinterest jouw content vaker laat zien.
Focus bij het creëren van nieuwe Pins ook op de afmeting. Aantrekkelijke verticale pins (2:3 ratio, 1000 x 1500 pixels) nemen meer ruimte in beslag dan horizontale Pins. Zo ben je net wat langer in beeld en val je eerder op in de Pinterest Feed.
8. Stop met het bedenken van eigen bordnamen
Eigen bordnamen bedenken is geen goede strategie als je wil dat je borden getoond worden in zoekresultaten op Pinterest. Voeg zoekwoorden toe in Bordnamen. Zo is de kans groot dat mensen jouw borden en bedrijf vinden. Wie wil nou niet meer volgers en gevonden worden op Pinterest?
9. Stop met het toevoegen van spaties in Bordnamen
Als er een ding is wat er niet uitziet en waar je geen tijd aan moet besteden, dan is het wel het toevoegen van spaties in Bordnamen. Het kan er dan wel “apart” uitzien maar als je goed kijkt dan krijgen je borden wel hele aparte url’s.
Bordnaam: S L A A P K A M E R I N S P I R A T I E
Bord url: https://www.pinterest.com/s-l-a-a-p-k-a-m-e-r-i-n-s-p-i-r-a-t-i-e/
Dat ziet er toch niet uit? Dus stop met het toevoegen van spaties in Bordnamen.
10. Stop met het niet consistent bewaren van nieuwe Pins
Wil je succes met Pinterest? Wil je meer volgers en repins? Meer traffic en sales?
Stop dan met het niet consistent bewaren van nieuwe Pins. Het is niet reëel om te verwachten dat je meer traffic krijgt als je 1x in de week een paar foto’s bewaard op je account.
Voeg regelmatig nieuwe Pins toe die verwijzen naar je website. Zo vergroot je je bereik op Pinterest en groeit traffic naar je website. Heb je geen tijd voor het actief onderhouden van je Pinterest account? Maak dan gebruik van mijn favoriete planningstool: Tailwind (affiliate link) of neem contact met mij op voor het uit handen nemen van je account.
Tailwind plaatst verspreid over de dag jouw Pins zodat jij je kunt focussen op de groei van je bedrijf.
That’s it! 10 Pinterest marketing tips om te voorkomen dat je fouten maakt die onnodig zijn en niet passen binnen een optimale en succesvolle Pinterest strategie.
♥ Welke Pinterest marketing tip ga je beslist toepassen? Deel het in de reacties!
Bewaar deze PIN op je bord PINTEREST MARKETING en VOLG Archana op Pinterest voor meer tips.
Geef een reactie